Blog Atlàntida Salut

Com prevenir el trastorn postvacances?

Quan trenquem amb el ritme de vacances de manera brusca i ens reincorporem a la feina o a la rutina sense dur a terme un període de transició, pot aparèixer el que s’anomena trastorn postvacances.

Es tracta d’un malestar generalitzat que sovint no atribuïm a cap malaltia concreta i que repercuteix de manera negativa en la nostra qualitat de vida. Està caracteritzat per episodis d’alt estrès emocional que poden passar factura al nostre estat físic i psicològic.

I és que tornar de cop i volta a llevar-se d’hora, als embussos, als hàbits alimentaris adaptats a les obligacions de la jornada i a les presses pot generar ansietat, decaïment, irritabilitat, insomni i dolors musculars, entre moltes altres molèsties.

L’optimisme i la positivitat són essencials

És fonamental no donar una importància excessiva als efectes d’aquesta síndrome per no generar una preocupació desmesurada que agreugi l’ansietat i l’estrès. Per tant, cal intentar adoptar una actitud tranquil·la i relaxada quan es pensi en la feina i en les obligacions diàries, i valorar els punts positius de tornar a la rutina.

És recomanable comentar les inquietuds que ens assetgen aquests dies amb els companys i amb la família, perquè sàpiguen el que ens passa si ens noten més irritables, decaiguts o nerviosos del que és habitual.

A més, si busquem una mica de temps per dedicar-lo a nosaltres mateixos i intentem seguir unes quantes pautes de relaxació, aconseguirem alleujar el malestar.

Els canvis seran menys traumàtics si planifiquem els primers dies de feina i incloem activitats agradables a l’agenda que ens ajudin a motivar-nos, com ara sortir a prendre alguna cosa amb els amics quan s’acabi la jornada laboral, anar al cine, passejar per la platja…

De la mateixa manera, és molt positiu començar la jornada amb un bon esmorzar i fer una dieta sana i equilibrada durant el dia, reduint la ingesta d’aliments refinats (sucres i farines) o amb alts continguts de greix. Hem de recordar que els estimulants com el te, el cafè, l’alcohol o el tabac, tot i que provoquen una sensació de benestar momentània, poden generar desgast del sistema nerviós a llarg termini, de manera que n’hem de reduir el consum.

Quins són els símptomes del trastorn postvacances?

Malestar generalitzat, cansament, fatiga, falta de gana, somnolència, dolors musculars, molèsties a l’estómac, taquicàrdia, sensació de falta d’aire i insomni són alguns dels símptomes físics que podem tenir si patim trastorn postvacances.

Entre els problemes psicològics associats a aquesta afecció, hi ha el nerviosisme, la manca d’interès i de concentració, la inquietud, el bloqueig mental, la irritabilitat i la tristesa, entre d’altres.

Què cal fer per combatre el trastorn postvacances?

Per aconseguir minimitzar el risc de patir el trastorn postvacances, es poden dur a terme algunes de les senzilles mesures que es detallen a continuació:

  • Intentar evitar tornar de les vacances just el dia abans de tornar a treballar. És recomanable tornar un parell de dies abans per preparar-nos físicament i mentalment i, així, reprendre la rutina de la millor manera possible.
  • Quan arribem a la feina, no hem de començar l’activitat de manera brusca i intensa. És molt beneficiós permetre’s un temps per compartir les experiències de les vacances amb els companys i, així, crear un bon ambient laboral des del començament. Si tenim reunions, hem de procurar que siguin relaxades i que només serveixin per definir i detallar els objectius del període que comença.
  • De manera gradual, hem d’anar adaptant el nostre bioritme als horaris derivats de la jornada, per exemple, anant a dormir a una hora prudencial per complir amb les hores de son necessàries i evitar sentir-nos decaiguts durant el dia.
  • A més, hem de reduir el temps de descans al migdia de manera progressiva, així com l’activitat nocturna, amb accions que ens relaxin i ens permetin adormir-nos més ràpidament. Si durant les vacances t’has acostumat a anar-te’n a dormir tard, intenta practicar algun esport durant el dia per arribar al llit més cansat. Llegir, escoltar música o gaudir d’un bany relaxant poden ajudar-te a relaxar el cos i la ment abans d’anar-te’n a dormir.
  • De la mateixa manera, hem d’intentar menjar a les hores pertinents i, si les obligacions ens ho permeten, reincorporar-nos a la feina a poc a poc.
  • Hem d’intentar no emportar-nos feina a casa i deixar a l’empresa o l’oficina tot el que hi estigui relacionat.
  • També ens hauríem de plantejar els problemes laborals que ens trobem quan tornem a la feina de manera més simple i essencial, per tal de poder trobar les millors solucions.

Recorda que la tornada a la feina i a la rutina, després de les vacances, pot ser menys traumàtica si la fas de manera progressiva, si equilibres la dieta i si afrontes el canvi amb positivitat. Si, tot i això, et sents incapaç d’afrontar el retorn a la normalitat o veus que els símptomes s’agreugen o no desapareixen al cap de pocs dies, hauries de consultar la teva situació amb un metge per descartar que tinguis cap patologia.

Quique Gómez
Psicòleg Centre Mèdic Atlàntida

Escriure un comentari

Nom*

Email* (never published)

Website

LA INFORMACIÓ TAMBÉ ÉS SALUT I BENESTAR. ATLÀNTIDA POSA AL TEU ABAST TOTS ELS CANALS PER LA TEVA COMODITAT.

Més a prop teu que mai:

RSS Twitter Facebook Linkedin Youtube